A-lijn rokje op maat

Het boek van Mme Zsazsa is fantastisch. Helaas val ik niet altijd binnen haar standaardmaten en moet ik die patronen dus een beetje naar mijn vorm zetten.

https://docs.google.com/file/d/0B6gNXx_al90ZY19QMkF1X05aLXM/edit?usp=sharing

Hieronder dus de beschrijving van hoe ik dat doe. Ik vertrek van de heupomtrek en dan is het een beetje hoofdrekenen. Eigenlijk heb je aan een half patroon genoeg als je het op de stofvouw knipt.
  • A is je heupomtrek gedeeld door 2.
  • B is de gewenste lengte vanaf de heupomtrek. Je kan hiervoor een bestaand rokje nemen als voorbeeld. Bij twijfel beter wat te lang als te kort. Innemen kan altijd.
  • C is 10 cm bij een vrouwenmaat en 5 cm voor de meisjes, maar je kan hiermee spelen als je het wat zwieriger wilt.
  • D Het rokje valt mooier als je de boven- en onderkant wat afrondt. Voor D neem je 1,5 cm. De kromming teken je op het zicht.
  • Naadwaarden:
    Voor de zijnaden reken je 1 cm extra.
    Voor de bovenkant is 1 cm genoeg wanneer je werkt met boordstof. Wil je liever een tunnel met elastiek, dan neem je 3 cm.
    Voor een normale zoom is 3 cm genoeg. Gebruik je biais dan moet je geen extra naadwaarde voorzien.

Ik werk het liefste af met boordstof. Een mooie handleiding over hoe je dit bevestigt, vind je bij Missy N. Zij steekt er ook zakjes bij zoals bij dit rokje.
Ik gebruik voor mezelf altijd een strook boordstof van 20cm breed. Deze wordt dubbel gevouwen en zo houd je aan het einde een kleine 10 cm over. Voor de lengte neem je 80% van je heupomtrek + 2 cm naadwaarde.